پلتفرم خودروبین
پلتفرم خودروبین

همه‌چیز درباره ردیاب خودرو؛ از انواع تا بهترین مکان‌های نصب ردیاب ماشین با خودروبین

همه‌چیز درباره ردیاب خودرو؛ از انواع تا بهترین مکان‌های نصب ردیاب ماشین با خودروبین

ردیاب خودرو چیست؟

https://khodrobeen.ir/ردیاب‌های خودرو دستگاه‌های کوچکی هستند که با استفاده از سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) یا فناوری فرکانس بسیار بالا (VHF)، موقعیت خودرو را ردیابی می‌کنند. ردیاب‌های خودرو بسته به ویژگی‌هایشان، از نظر اندازه و قیمت متفاوت هستند. برخی از ردیاب‌ها با باتری داخلی‌شان کار می‌کنند و برخی دیگر به سیم کشی خودرو متصل می‌شوند. افراد زیادی از ردیاب خودرو استفاده می‌کنند، اما عموما استفاده از ردیاب‌ها در میان شرکت‌های کرایه خودرو و در مناطقی که خطر سرقت خودرو بالاست، رایج‌تر است.

انواع ردیاب خودرو

(خدمات در محل با خودروبین کرمان)

https://khodrobeen.ir/

ردیاب‌های خودرو براساس نحوه اتصال به وسیله نقلیه، به ۲ دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

ردیاب غیرشارژی: این ردیاب‌ها به سیستم برق خودرو متصل می‌شوند. به همین خاطر باید در نزدیکی سیم‌کشی خودرو نصب شوند. همین باعث می‌شود پیدا کردن و غیرفعال کردن این ردیاب‌ها کار چندان سختی نباشد.
ردیاب شارژی یا آهن‌ربایی: این نوع ردیاب خودرو با استفاده از آهنربا به هر قسمت فلزی وسیله نقلیه متصل می‌شود. این ردیاب نیازی به سیم‌کشی و اتصال به برق ماشین ندارد و از آنجاکه می‌توان آن را در هر نقطه از خودرو نصب کرد، ضریب امنیتی بالایی دارد و به‌راحتی توسط سارقان خودرو شناسایی و غیرفعال نمی‌شود.

ردیاب‌ها از نظر تکنولوژیِ مورداستفاده، به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: –

۱. ردیاب‌های متکی به فناوری GPS
ردیاب جی‌پی‌اس با ارسال سیگنال به ۳ ماهواره که به دور جو زمین می‌چرخند، کار می‌کند؛ به این صورت که موقعیت جغرافیایی خودرو را براساس فاصله خودرو از این ۳ ماهواره محاسبه می‌کند. این روش ردیابی به‌عنوان ردیابی سه‌گانه (trilateration) شناخته می‌شود.

بسته به ردیابی که دارید، می‌توانید مکان خودرو را به‌صورت لحظه‌ای و از طریق اپلیکیشن ببینید. اکثر ردیاب‌های GPS، از فناوری‌ای مشابه سیستم ناوبری خودرو استفاده می‌کنند. با این تفاوت که سیستم ناوبری تنها مسیرهای رانندگی را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ اما ردیاب خودرو می‌تواند سوابق رانندگی را هم نگه دارد و مکان خودرو را در هر لحظه به شما نشان دهد.

نقطه ضعف سیستم‌های ردیابی GPS این است که با مسدودکننده‌های سیگنال GPS، دچار اختلال می‌شوند و ارتباط‌شان با شبکه قطع می‌شود. مسدودکننده سیگنال GPS، به برق خودرو وصل می‌شود و سیگنال‌های تداخلی تولید می‌کند. این سیگنال‌ها می‌توانند شعاع ۵ تا ۱۰ متری را در بر بگیرند. در چنین حالتی سیستم GPS نمی‌تواند سیگنالی از ماهواره‌ها دریافت کند و عملکردش مختل می‌شود.

ردیاب‌های GPS خودرو، موقعیت خودرو را در هر لحظه کنترل و گزارش می‌کنند. این ردیاب‌ها محبوب‌ترین ردیاب‌های خودرو هستند؛ زیرا استفاده از آنها راحت است و قیمت مناسبی هم دارند. نقطه ضعف این ردیاب‌ها این است که سارقان می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های خاصی، سیگنال‌های ردیاب را مسدود کنند.

۲. ردیاب‌های متکی به فناوری VHF (فرکانس‌های بسیار بالا)
ردیاب‌های خودرو VHF، مانند تلویزیون و رادیو از امواج رادیویی استفاده می‌کنند. این ردیاب‌ها تنها زمانی فعال می‌شوند که خودرو به سرقت رفته باشد. ردیاب‌های خودرو VHF به‌راحتی هک نمی‌شوند و سیگنال‌هایشان مسدود نمی‌شود، اما قیمت بالایی دارند.

این ردیاب‌ها را در هر جایی از خودرو می‌توان نصب کرد چون نیازی به سیم‌کشی ندارند و آنتن‌شان دیده نمی‌شود. همچنین، سیگنال‌های این ردیاب‌‌ها به‌راحتی از بتن، فلز و آجر رد می‌شود. به همین خاطر زمانی که خودرو در تونل‌ها یا سازه‌های بزرگ در حرکت است، سیگنال‌شان مسدود نمی‌شود و حتی اگر خودرو در یک کانتینر حمل‌ونقل، گاراژ یا پارکینگ زیرزمینی پنهان شده باشد، می‌توان آن را پیدا کرد.

برخلاف ردیاب‌های GPS، امکان مسدود کردن سیگنال VHF با پارازیت وجود ندارد. حتی برخی از ردیاب‌های VHF سیگنال‌های مختل‌کننده GPS را تشخیص و به شما هشدار می‌دهند.

بعضی از افراد از هر دو نوع ردیاب استفاده می‌کنند تا هم به‌طور لحظه‌ای از موقعیت خودرو خبر داشته باشند و هم در صورت دزدیده شدن خودرو و تلاش سارق برای مسدود کردن سیگنال‌های GPS، بتوانند همچنان موقعیت خودرو را ردیابی کنند.

مزایای نصب ردیاب خودرو (نصب ابشن در محل با خودروبین)

نصب ردیاب، امنیت خودرو را بالا می‌برد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که نرخ سرقت خودرو در آن بالاست، بهتر است روی خودروی خود ردیاب نصب کنید. این روزها سارقان می‌توانند ماشین را در کمتر از ۶۰ ثانیه بدزدند. از آنجاکه ردیاب خودرو می‌تواند موقعیت مکانی خودرو را در هر لحظه به شما اطلاع دهد، پس در صورت به سرقت رفتن خودرو، ردیابی آن برایتان راحت می‌شود.
هیچ الزام قانونی برای نصب ردیاب خودرو وجود ندارد، اما شرکت‌های بیمه معمولا به ماشین‌هایی که رویشان ردیاب نصب شده است،‌ تخفیف می‌دهند.
ردیاب خودرو می‌تواند برای نظارت بر فعالیت کارمندان هم استفاده شود. به‌عنوان مثال، در شرکت‌های حمل‌ونقل، می‌توان از ردیاب خودرو برای ردیابی موقعیت کامیون‌ها و نظارت بر زمان‌بندی تحویل استفاده کرد. همچنین، می‌توان از ردیاب خودرو برای اطمینان از اینکه کارمندان در حال انجام کار خود هستند و از مسیر خارج نشده‌اند، استفاده کرد.

همه‌چیز درباره ردیاب خودرو؛ از انواع تا بهترین مکان‌های نصب ردیاب ماشین با خودروبین

همه‌چیز درباره ردیاب خودرو؛ از انواع تا بهترین مکان‌های نصب ردیاب ماشین با خودروبین
همه‌چیز درباره ردیاب خودرو؛ از انواع تا بهترین مکان‌های نصب ردیاب ماشین با خودروبین
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *